onsdag, december 15, 2004

The Noodle Maker av Ma Jian


Ma Jian flydde från Peking när hans böcker blev förbjudna. I The Noodle Maker berättar han om sitt absurda Kina på sitt eget absurda sätt.

The Noodle Maker har nio olika berättelser som nuddar vid varandra. Där finns människor som hittar sina bisarra värv och egna vägar i samhällsystemet efter kulturrevolutionen, exempelvis mannen som ger blod, kommer hem med matkuponger, ett intyg från en doktor på att få köpa en grislever, kuponger för tre kilo ägg och får nyvunnen respekt och blir familjens överhuvud. Då börjar han klä ut sig och ge blod i stället för påbjudna bloddonatorer exempelvis fabriksarbetare och får cyklar, kuponger för att köpa elfläktar, teveapparater, tändstickor, kol och kött som betalning från fabrikerna för att deras arbetare slipper. Sedan utökar han och startar en blodgivar-rekryteringsställe bredvid en pöl med urin på trottoaren där han rekryterar andra att skicka in att ge blod, i stället för sig själv i stället för fabriksarbetarna. Och på det sättet blir han miljonär och fet.

The Noodle Maker smörjer med humor och någonstans i boken får en skrivare säga "The Absurd is more real than life itself". Det är stenhårt, bitskt, roligt. Ibland också med oväntad värme i det absurda, som i berättelsen om mannen som försöker göra sig av med sin efterblivna dotter. Eller med den melankoliske skrivaren som hjälper unga män att skriva kärleksbrev till sina flickvänner och får betänkligheter över alla lögner han hjälper till att sprida. Men då dyker den cyniska mamman till en skådespelerska [som för övrigt just på scen ackompanjerad av sångerna The Peoples Liberation Army och People Go Together Like Fish and Water låtit sig bli uppäten av en tiger] upp och våldtar skrivaren. Och elektriciteten bryts och ljuset släcks.

Boken är bara 180 sidor men fullproppad. Ma Jian har också skrivt exempelvis Red Dust.

__________________
Ma Jian
The Noodle Maker. 1993. Pocket, Chatto & Windus, London 2004: ISBN 0 7011 7605 9
Red dust


050417
Noodling Around With Russian Lit
Confronted with the history of China's totalitarian rule -- and here one thinks of Russia -- surely it's a guilty thanks one feels for literature born out of political duress; especially when the work so successfully subordinates its political concerns to its aesthetic one's. By not mistaking fiction for reportage, The Noodle Maker, like The Master and the Margarita, uses the imagination -- man's last refuge, and most subversive tool, to create a compelling experience that also undresses a repressive political climate.
Christopher Byrd