lördag, mars 12, 2005

Being John McEnroe av Tim Adams

Här, några skildringar av Björn Borgs relation med Mariana Simionescu (och Lennart Bergelin) i kapitlet Borg om Borg i Björn Borg - Mitt liv som tennisspelare från tennisåret 1980. Skuveeek skuveeek tjoggatjogga:

"Till Masters 1980 beslutade hon sig för att inte beställa upp någon extrasäng. Istället sov hon på soffan i vår svit på Drake Hotel. Soffan var obekväm och hon fick inte en blund på hela veckan - men jag vann."

"Precis som alla andra - var så säkra - har vi haft våra gräl. Några av dem har faktiskt varit riktigt roliga. Som i Boca Raton vid Pepsi Grand Slam 1978 då Mariana, jag och Lennart delade en svit. Vi råkade i luven på varandra, och det slutade med att Mariana skrek: "Jag åker hem till Rumänien!" Jag svarade: "Så bra då!" Hon packade sina saker och stack. Två timmar senare upptäckte Lennart och jag att Mariana inte fanns på plats för att laga middagsmat. Vi blev panikslagna. Lennart försökte rädda siutationen genom ett chansartat inhopp i köket för att laga några hamburgare. Just när jag skulle sätta tänderna i en rökt-kyckling-macka ringde telefonen. Lennart svarade och pratade en stund innan han la på luren. 10 minuter senare kom Mariana tillbaka precis som om ingenting hade hänt. Vi skrattade som tokiga och Mariana återtog köksregionerna för att laga till en underbar middag."

"Om jag vinner, vinner också Mariana."

"Det skulle heller aldrig falla henne in att lägga sin näsa i blöt när det gäller min tennis. Jag vet hur jag ska göra eller inte göra för att få ut så mycket som möjligt av mitt spel."


Borg 1980 är lika - ja vad ska man säga - när han pratar om sina motståndare och om tennis. Jag slår upp tre slumpvisa ställen i boken:
1. "På Cromwells tid, när statens ledare hävdade att det fanns häxor och att dessa var onda och måste brännas på bål, så var det så. De styrande måste ha rätt, eller hur? Så också i tennis."

2. "Jag däremot returnerar varje serve. Det både förargar och överraskar mina motståndare. Kontrollera själva vid nästa turnering när jag möter Tanner eller Jimmy Connors."

3. "Det var bara i början av min karriär som prispengarna påverkade mig under matcherna. Nu tänker jag inte på dem."


Mamma och jag brukade hissa ner persiennerna och kolla på Grand Slam-matcherna under tennissomrarna i slutet av sjuttiotalet. Storniklas och Matsola bollade mot förråden. Jag gick i tennisskola. Alla bollade. Matsola hade en Borgposter.

Så här låter det när John McEnroe beskriver Björn Borg i kapitlet Mina motståndare:
"Vi är helt olika på planen. En gång i New Orleans när jag gick bärsärkargång efter en feldömd boll var han vänlig nog att göra allt för att försöka lugna ner mig. Våra matcher blir alltid intressanta, därför att vi har så olika spelstil. Jag försöker alltid rusa på nät medan Björn står kvar på baslinjen. Ibland när Borg möter Connors kan det bli monotont att se dem stå kvar och bara vänta på att den andre ska missa.
Det ställe där jag helst skulle vilja slå Björn är i Paris på grus - och helst i fem set.
"

Så här låter det när Borg beskriver John McEnroe:
"Jag föredrar att möta McEnroe på grus, men piskade upp honom grundligt på snabb bana vid Kanadensiska mästerskapen två veckor före 1979 års US Open.
Han säger att han blir uttråkad av att spela från baslinjen, men det tror jag inte. Han saknar det rätta självförtroendet för att utkämpa slagdueller.
"


Björn Borg spelade inte dubbel (efter 1976), han applåderade aldrig om motståndaren gjorde något snyggt, han slutade spela strax efter att han fått stryk av McEnroe (Wimbledon och US Open) 1981. Då var han 24 (år alltså. Rankad tvåa).

Varför var vi så stolta över Borg? För att han vann?


____________
Jag hade egentligen tänkt skriva om tennis och Being John McEnroe av Tim Adams.
____________
Jag fick låna den berömda Wimbledonfinalen Borg - McEnroe från 1980. Johanna har den på VHS. Färgerna, kläderna, ljuden, Mariana som kedjeröker på läktaren och vilken match sen.

Mer tennisnostalgi på SR Minnen: Herrsingelfinalen i Wimbledon mellan Björn Borg och Ilie Nastase 1976.
__________________
Linjer
Björn Borg - Mitt liv som tennisspelare. 1980. W&W. ISBN 91-46-13658-4
Being John McEnroe av Tim Adams. 2004. Yellow Jersey Press: ISBN 0224069624
Tennis - det inre spelet av W. Timothy Gallwey. 1974. Norstedts ISBN 91-1-755182-x
För tekniken
World-Class Tennis Technique. 2001. Red. Paul Roetert och Jack Groppel. Human Kinetics ISBN 0-7360-3747-0
Video
Wimbledon Video Collection. The Classic Match - Borg vs. McEnroe 1980
1981:an finns också.


McEnroe gör brallan.