torsdag, oktober 06, 2005

Mörk vår & Jasminmannen av Unica Zürn

Om hon är galen kommer hon att kunna roa sig själv.

Jag har haft Mörk vår & Jasminmannen liggande bredvid bloggen ett tag. Boken är skitbra, visst en klassiker som psykosskildring, läs den vill jag ha sagt.

När jag surfat runt på den läser jag att det är självbiografiskt och saker som att man får en förståelse för Unica Zürn själv genom att läsa dom här böckerna. Men är det så självklart att det är hennes egen sjukdom hon beskriver? Kan det vara så att vi tar för givet att det är självbiografiskt bara för att författaren själv var sjuk? Kan det inte tänkas att Unica Zürn faktiskt berättar om något hon vet något om (sjukdomen), men att det för den skull inte handlar om just hennes egen sjukdom? Författaren använder "hon", inte "jag". Och Unica Zürn kunde uttrycka sig och berätta (minst sagt).
__________________
Unica Zürn

Mörk vår & Jasminmannen. 1967. Vertigo förlag, 2004.: ISBN 91-85000-12-4

Mer
Unica Zürn. Untitled. 1965
UNICA ZÜRN: Drawings from the 1960s. ubu gallery

Bok: Unica Zürn - Mörk vår & Jasminmannen. Två berättelser av Unica Zürn finns nu på svenska: mörka, olycksbådande och av självbiografiskt stoff Jenny Högström i Göteborgs-Posten. Recension

Det vakre hullet i surrealismefortellingen Artikel