söndag, december 12, 2004

The Wind-up Bird Chronicle av Haruki Murakami


Igår såg jag i en artikel i DN att Kobo Abe skriver om folk som hamnar i gropar och sitter där. Som i Ägget är löst när Gösta Ekman fastnar i sjögräs och börjar anpassa sig till livet i vattnet - silar plankton genom tänderna, döper en gädda. Murakamis snubbe i The Wind-up Bird Chronicle klättrar ner i en brunn och sen sitter han där. Jag vet inte vart jag vill komma med det.

Redan på sidan 36 halkade jag iväg på en röd prickig slips och höll inte på att komma tillbaka till den här verkligheten förrän jag läst ut. Jag halkade till ett ställe som var en del Tokyo på 80-talet och en del en sidovärld i hjärnan och ja brunnen då. Egentligen var personerna ganska tunna, jag kände inte riktigt med dom, men boken petade med pinnar på olika delar av hjärnan.


Sen läste jag Sputnik Sweetheart av Murakami som verkligen petar på hjärtat, men den tyckte jag var rätt töntig på sina ställen [öh]. Vacker som en bok om obesvarad förälskelse och längtan. Klasskamraten som killen är kär i försvinner under en resa till Grekland hon gör tillsammans med sin chef. Likt i The Wind-up Bird hamnar man i parallella världar som överlappar vår. Jo den var nog rätt fin när jag tänker efter.

Värt att kolla upp Haruki Murakami i alla fall. Vild och vacker.

Jag fick tips om The Wind Up-bird Chronicle av Claudia, Erics kompis.
__________________________
Haruki Murakami
The Wind-Up Bird Chronicle. 1997. Pocket, Vintage: ISBN 0-679-7543-9
Sputnik Sweetheart. 2001. Inbunden. A.A Knopf: ISBN 0-375-41169-0
Kafka on the Shore

Första kapitlet ur Kafka on the Shore.

050501
"Hmm," the girl said. "Have you been looking for a long time?"

"For a long time. Since before you were born."

"Is that right?" she said, staring at her palm for a while. "How 'bout I help you find it?"

"I'd really like that," I said.

"So I should look for something, I don't know what it is but it might be a door or an umbrella or a doughnut or an elephant?"

"Exactly," I said. "But when you see it you'll know that's it."


WHERE I'M LIKELY TO FIND IT
novell (The New Yorker. Sidan borttagen) av HARUKI MURAKAMI


060415
Hanalei Bay
In the first of two extracts from this new story by Haruki Murakami, a Japanese woman visits Hawaii on a grim mission after her teenage son is killed by a shark. Then she finds herself drawn back to the site of his death.
Guardian Review