torsdag, augusti 25, 2005

What I Lived for av Joyce Carol Oates

Jag hade läst Det var vi som var Mulvaneys och Mitt i livet och förstått varför Joyce Carol Oates är stor. What I Lived for är en stor bok av Joyce Carol Oates. What I Lived for är en 90-talsbok och pocketen var lika fräsch när jag köpte den som ordet 90-talsbok låter - gulnad, blanksvart och otymplig.

I What I Lived for får vi följa politikern=affärsmannen Corky Corcoran genom ett par dagar när han tinas upp och sammanbrottet måste komma. Vi följer mannen från

Corky's stories have one thing in common, of course: Corky is the center


till

- and Corky astonishes and embarrasses his Uncle Sean, Jesus! and himself, bursting into tears like a woman.


Jag kunde ändå inte ha gjort något blir till Varför har jag aldrig gjort något åt någonting någon gång. Corky Corcorans ras visas upp från sidan ett till sidan sexhundra och någonting. När jag var på säg 450 hamnade boken i en pöl med mjölk. Från 450 till 550 läste jag en Tesa-tejpad bok med blöta genomskinliga sidor. Sen började boken lukta sopor. Lagom till slutklämmen hade boken torkat, blivit böljig, ännu gulare men slutat lukta.
__________________
Joyce Carol Oates

What I Lived for. Penguin, 1995: ISBN: 0452272696
Det var vi som var Mulvaneys. Bonnier pocket, 2003. ISBN: 91-0-010192
Mitt i livet. Bonnier pocket, 2003. ISBN: 91-0-010192-3

************
To be awake is to be alive. I have never yet met a man who was quite awake. How could I have looked him in the face?
What I Lived for pekar mot Henry David Thoreau. Här andra kapitlet i Walden, Where I Lived, and What I Lived For.

Simplify, simplify.

Novell Softcore av Joyce Carol Oates här.
***