onsdag, oktober 09, 2013

Dagar i tystnadens historia av Merethe Lindström

Jag vill skriva några rader om Dagar i tystnadens historia men det är svårt. Mina föräldrar åldras, jag åldras, i och nära tysta familjer.

Här är några ord och anteckningar:

smygande

försiktig

obehag

kusligt

orolig

Vi kretsade kring den uppenbara tomheten.

ansökan till vårdhemmet

hunden
döttrarna
hemhjälpen

Gåshuds-inledningen. Episoden. Det var något, men vad. 

Evas bortlämnade barn
Simons vind under andra världskriget

Från Anne Franks dagbok, till hennes påhittade vän Kitty:
Jag hoppas att jag skall kunna anförtro dig allt, så som jag hittills inte har kunnat anförtro mig åt någon, och jag tror att du kommer hålla det hemligt.
Simons påbörjade brev till döttrarna är något liknande. Men döttrarna är verkliga, inte påhittade och brevet blir aldrig skrivet.

__________________
Merethe Lindström Dagar i tystnadens historia. 2012. (Dager i stillhetens historie. 2011) 214 s. Översättning: Urban Andersson. Weyler. ISBN 978-91-85849-89-5