tisdag, december 24, 2013

Bokstavsordning efter titel

Ny bokhylla! Så jag har sorterat. På bokstavsordning efter titel. Bibeln står nu bredvid Biblioteket i Babel. Pavan-böckerna står bredvid Pawana och ingen kommer att kunna skilja dem åt. Bubblor och Buddenbrooks lär väl också hänga ihop ett tag. Länge stod Allt mellan Alice i underlandet och A Midsummer Night's Dream och det tyckte jag var fint.

S vann.

God jul!
D kom tvåa. Den avgjorde på tjat. (Den banala ondskan, Den blå rullgardinen, Den dagen kastanjerna blommar är jag långt härifrån, Den dynamiska medeltiden, Den ensamme vandrarens drömmerier, Den estetiska dimensionen, Den etiske fordring, Den gamle och havet, Den goda viljan, Den högsta kasten, Den kultiverade människan, Den långa flykten, Den mänskliga komedin, Den onämnbare, Den osynliga handen, Den otröstade, Den ovala damen, Den ovillkorliga kapitulationens museum, Den protestantiska etiken och kapitalismens anda, Den skötsamme arbetaren, Den sociale excorsisme, Den som vässar vargars tänder, Den store Gatsby, Den stora sammankomsten, Den rätta känslan, Den underbare mannen, Den vita borgen, Den unge Werthers lidanden).

Jämförelsevis få titlar med ödmjuka En.(En anarkists minnen, En biodlares död, En dag, En gift mans dagbok, En gång i Europa, En herrgårdssägen, En man med många talanger, En stad av ljus)

Titlar med Om är dom skitnödigaste. Jag har sex såna böcker. (Om det mänskliga förståndet, Om Godheten, Om kärleken, Om moralens härstamning, Om olägenheten i att vara född, Om tingens natur)

Jag har ingen bok på Z.


God jul!