tisdag, september 29, 2015

Alla vill bara gå hem av Daniel Sjölin


Book cover: Alla vill bara gå hem av Daniel Sjölin

Bokreflektion i Good News Magazine 17/2015

En av de bästa böcker jag läste under förra året var 25 sidor lång. 25 sidor kort kanske jag borde skriva, för 25 sidor är ju kort, för en bok. Det vet jag med säkerhet, för jag håller noga reda på sidnumren när jag läser. Man skulle till och med kunna säga att sidnumren förhöjer min läsning. De ger mig nämligen material till trevliga beräkningar, som att nu har jag läst en femtedel, nu är jag halvvägs, nu har jag bara tio sidor kvar. De här beräkningarna brukar göras mer ofta och bli mer avancerade när boken är lång och lös. Du vet vilka jag menar. Böcker med många ord och tunt innehåll. Böcker som pratar på och serverar sak efter sak, person efter person, tanke efter tanke, händelse efter händelse på gamla bruna diskmaskindiskade plankor där de trängs med dött kött, tjock sås, mos och kollapsad tomathalva tills man som läsare bara vill gå hem. Jag har ett förslag: om sidräknandet blivit intressantare än det som står på sidorna: gör revolt. Slå ihop boken och slå aldrig upp den igen. Ge den till någon med sämre smak än du.

Sedan finns det förstås böcker som är precis tvärtom. Böcker som med få ord lockar fram mycket i en. Där man inte har så mycket plats över till att hitta på tal med siffrorna i hörnen, eftersom hjärnan är sysselsatt med att samtala med det som faktiskt står på sidorna. Poesi fungerar så, noveller ibland, och bra romaner kan den här konsten. Finliret att säga tillräckligt, men inte för mycket. Att låta oss läsare få plats att fylla i det vi vill, det som saknas, det som gör att boken blir färdig. Sådana böcker, som kräver mer av hjärnan, brukar vara läskiga för vissa av oss att läsa, eller jobbiga. Den där läsängsligheten har jag kommit över med åren eftersom jag har insett att ingen kommer att förhöra mig på det jag har läst, om jag har förstått, om jag har läst på rätt sätt. Jag får läsa hur jag vill. Låta min tanke vandra, eller låta bli. Nemas problemas.

Jag, som läser hur mycket som helst och älskar att läsa, erkänner att ibland för att inte säga ofta så vill jag att boken ska bli färdigläst så snart som möjligt. Optimalt borde vara om man får ut så hög effekt per sida att boken inte behöver vara mer än till exempel 25 sidor kort. Vad får vi i Alla vill bara gå hem som är just 25 sidor? Vi får allt vi behöver. Vi får hur allting började, och hur några av oss kommer att sluta. Vi får en mamma, en pappa, som slätar över ”grundhatet” och inte har tid. En lillasyster, en storebror, och syskonkärlek. Vi får kontinentalplattor, fruktkorgen på jobbet, hur människan blivit bofast med för många barn och för många bröd. Och vi får det i en form som lämnar plats för våra egna tankar, och samtidigt håller om oss stadigt, som en pålitlig 550-sidors klassiker. Det får plats 14 Alla vill bara gå hem i en vanlig standard 350-sidorsroman. En fyndig dimension med Alla vill bara gå hem är att vi i den får hög effekt i en text som delvis handlar om våra försök till högeffektiva liv.

Ulrika Jonsson

__________________
Daniel Sjölin
Alla vill bara gå hem. 2014 ISBN e-bok: 978-91-7589-027-2
Tweeta